fbpx
חיפוש

האם ילד שנולד מתרומת זרע זכאי לירושה?

פסק הדין שנדון כאן ניתן על ידי בית המשפט לענייני משפחה בחדרה בתיק ת"ע 19419-02-23, והוא עוסק בסוגיה מורכבת הנוגעת לירושה של ילד שנולד מתרומת זרע. במקרה זה, המנוח, אשר נפטר בשנת 2022, היה רשום במרשם האוכלוסין כאביו של קטין שנולד מתרומת זרע במהלך מערכת יחסים ממושכת עם האם. לאחר פטירתו של המנוח, ניתן צו ירושה שהכיר בקטין כיורש. עם זאת, אחיותיו של המנוח טענו כי הילד אינו זכאי לירושה מכיוון שהוא לא היה בנו הביולוגי של המנוח ולא אומץ על ידיו כדין.

השאלה המרכזית שנדונה הייתה האם הקטין זכאי לרשת על פי דין.

 

המשמעות המשפטית של הקשר הביולוגי בירושה

חוק הירושה, תשכ"ה-1965, מגדיר באופן ברור את זהות היורשים על פי דין, ובמרכזו עומדת ההכרה בילדים ביולוגיים או מאומצים. המשמעות היא שבמקרים בהם לא מתקיים קשר ביולוגי או אימוץ פורמלי, הילד אינו זכאי לירושה על פי דין, גם אם במרשם האוכלוסין נרשם המנוח כהורה. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהמחוקק הישראלי מתמקד בהכרה בקשרים ביולוגיים כבסיס לזכאות לירושה.

 

ההבדל בין חיוב במזונות לבין זכות ירושה

בפסק הדין נדחתה טענת הקטין, לפיה העובדה שהמנוח חויב לשלם מזונות אמורה להקנות לו מעמד של יורש. בית המשפט הסביר כי אף שחיוב במזונות יכול להכיר בקשרים מסוימים שאינם ביולוגיים, הוא אינו מקנה זכות ירושה. זכות הירושה מוגדרת באופן חד משמעי בחוק הירושה ואין אפשרות להרחיבה על סמך חיובים אחרים, כגון מזונות.

 

הרישום במרשם האוכלוסין והשלכותיו

רבים טועים לחשוב כי רישום ילד במרשם האוכלוסין כילד של אדם מסוים מקנה לו זכויות יורש. אך, כפי שהדגיש בית המשפט, רישום זה מהווה ראיה לכאורה בלבד, והיא ניתנת לסתירה. במקרה הנדון, הסתירה נבעה מהעובדה שהמנוח לא היה אביו הביולוגי של הקטין, ולא אומץ על ידיו כדין. לפיכך, הרישום במרשם האוכלוסין לא העניק לקטין זכות לירושה.

 

הסדרת המעמד המשפטי של ילדים שנולדו מתרומת זרע

פסק הדין מעלה שאלות חשובות בנוגע למעמד המשפטי של ילדים שנולדו מתרומת זרע ואינם מקיימים קשר ביולוגי עם ההורה שנפטר. למרות שהחוק אינו מכיר בזכויות ירושה לילדים כאלה, ניתן לראות במצב זה כהזדמנות למחוקק לעדכן את החוק ולהתאימו למבנים המשפחתיים המודרניים. בחקיקה כזו, ניתן יהיה להסדיר את זכויות הילדים הללו בצורה ברורה ומגובשת, ולאפשר להם להיכלל במסגרת חוק הירושה, בתנאים מסוימים.

 

פסק הדין המדובר מדגיש את החשיבות בהבנת חוק הירושה ובמיוחד את המשמעות המשפטית של קשרים ביולוגיים בירושה. למרות שישנה הכרה בחיובים כלכליים כלפי ילדים שאינם ביולוגיים, הדבר אינו מביא להכרתם כיורשים על פי דין. על כן, חשוב שכל מי שמעוניין לדאוג לזכויות ילדיו שאינם ביולוגיים יפעל לכך בצורה מפורשת בצוואה, או באמצעות חקיקה מתאימה שתאפשר זאת.

 

במצב המשפטי הנוכחי, חשוב להדגיש כי הרישום במרשם האוכלוסין אינו מספיק, ויש לפעול באפיקים המשפטיים המתאימים כדי להבטיח את הזכויות של ילדים שנולדו מתרומת זרע. ההבנה והמודעות לנושא זה יכולות למנוע בעיות רבות בעתיד ולשמור על זכויות כל הצדדים המעורבים.

אם אתם נמצאים במצב דומה או מעוניינים להבטיח את זכויות ילדיכם בכל הנוגע לירושה, אל תשאירו את הדברים ליד המקרה. פנו לייעוץ משפטי מקצועי כבר היום, ותוודאו שזכויותיכם מוסדרות בחוק.

עריכת צוואה ברורה ומפורטת יכולה למנוע מחלוקות משפטיות בעתיד ולהבטיח שהרצונות שלכם יכובדו. צרו קשר עם עורכת דין לילך הירש-אופיר לקבלת ייעוץ אישי וליווי מקצועי בכל הנוגע להורשה ודיני משפחה. אל תחכו לרגע האחרון – דאגו לעתיד המשפחתי שלכם עכשיו.

פועלים היום ומבטיחים את המחר
צרו קשר עוד היום ונתחיל בתהליך

כתבות נוספות

תוכן שיעזור לך לנתב את חייך

צו קיום ירושה
צו ירושה

לאחר מותו של אדם, יש כל מיני נושאים שקרובי המשפחה שלו יצטרכו לטפל בהם – קבלת תעודת הפטירה, סגירת חשבון בנק, עצירת תשלומים וכמובן גם

קרא עוד >>
התעמרות בעבודה

המונח התעמרות בעבודה, או התנכלות תעסוקתית, מתאפיינת בפעולות או התנהגויות חוזרות ונשנות ומתאר התנהגות שאינה פיזית במסגרת העבודה הכוללת הטרדה, השפלה, ופגיעה בעובד, מצד המעסיק

קרא עוד >>